Uzlaştırma Nedir cmk 253

Uzlaştırma (CMK 253) — Nedir, Şartları & Adım Adım Uygulama

Yazar: Av. Aybike Hüma BAŞBUĞ • Yayın: 14 Ağustos 2025 • Son güncelleme: 14 Ağustos 2025

Uzlaştırma kurumundan kısaca bahsedecek olursak; kişiler arası cezai uyuşmazlıklar yargısal yollarla çözülebileceği gibi yargı dışı yollarla da çözülebilmektedir. Uyuşmazlıkların yargı dışı yollarla çözülmesi hususunda ceza muhakemesine getirilen alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemleri bulunmaktadır. Bu yöntemlerden görece en önemlisi olan uzlaştırma, uzlaştırma konusu suç neticesinde mağdur ile fail arasında bozulmuş olan sosyal dengenin tarafların etkin katılımı ile giderilmesi amacına hizmet etmektedir. Taraflar bağımsız bir uzlaştırmacı eşliğinde bir araya gelerek özgür iradeleri ile müzakereler gerçekleştirmekte ve suçtan doğan maddi veya manevi zararın giderilmesine yönelik hukuka ve ahlaka uygun bir edim belirlemektedirler.

Uzlaştırma cmk 253

Uzlaştırma CMK Madde 253

Uzlaştırma
Madde 253 – (Değişik: 6/12/2006-5560/24 md.)

(1) Aşağıdaki suçlarda, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar gören gerçek veya özel hukuk tüzel kişisinin uzlaştırılması girişiminde bulunulur:

a) Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı suçlar.

b) Şikâyete bağlı olup olmadığına bakılmaksızın, Türk Ceza Kanununda yer alan;

  1. Kasten yaralama (üçüncü fıkra hariç, madde 86; madde 88),
  2. Taksirle yaralama (madde 89),
  3. (Ek: 24/11/2016-6763/34 md.) Tehdit (madde 106, birinci fıkra),
  4. Konut dokunulmazlığının ihlali (madde 116),
  5. (Ek:17/10/2019-7188/26 md.) İş ve çalışma hürriyetinin ihlali (madde 117, birinci fıkra; madde 119, birinci fıkra (c) bendi),
  6. (Ek: 24/11/2016-6763/34 md.) Hırsızlık (madde 141),
  7. (Ek:17/10/2019-7188/26 md.) Güveni kötüye kullanma (madde 155),
  8. (Ek: 24/11/2016-6763/34 md.) Dolandırıcılık (madde 157),
  9. (Ek:17/10/2019-7188/26 md.) Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi (madde 165),
  10. Çocuğun kaçırılması ve alıkonulması (madde 234),
  11. Ticari sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi veya belgelerin açıklanması (dördüncü fıkra hariç, madde 239),
    suçları.

c) (Ek: 24/11/2016-6763/34 md.) Mağdurun veya suçtan zarar görenin gerçek veya özel hukuk tüzel kişisi olması koşuluyla, suça sürüklenen çocuklar bakımından ayrıca, üst sınırı üç yılı geçmeyen hapis veya adli para cezasını gerektiren suçlar.

(2) Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı olanlar hariç olmak üzere; diğer kanunlarda yer alan suçlarla ilgili olarak uzlaştırma yoluna gidilebilmesi için, kanunda açık hüküm bulunması gerekir.

(3) Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı olsa bile, cinsel dokunulmazlığa karşı suçlarda, ısrarlı takip suçunda (madde 123/A) ve hakaret suçunda (125 inci maddenin ikinci fıkrası), uzlaştırma yoluna gidilemez. (Ek cümle: 26/6/2009 – 5918/8 md.) Uzlaştırma kapsamına giren bir suçun, bu kapsama girmeyen bir başka suçla birlikte aynı mağdura karşı işlenmiş olması hâlinde de uzlaşma hükümleri uygulanmaz.

(4) Soruşturma konusu suçun uzlaşmaya tâbi olması ve kamu davası açılması için yeterli şüphenin bulunması hâlinde, dosya uzlaştırma bürosuna gönderilir. Büro tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur. Şüphelinin, mağdurun veya suçtan zarar görenin reşit olmaması halinde, uzlaşma teklifi kanunî temsilcilerine yapılır. Uzlaştırmacı, uzlaşma teklifini açıklamalı tebligat veya istinabe yoluyla da yapabilir. Şüpheli, mağdur veya suçtan zarar gören, kendisine uzlaşma teklifinde bulunulduktan itibaren yedi gün içinde kararını bildirmediği takdirde, teklifi reddetmiş sayılır. 

(5) Uzlaşma teklifinde bulunulması halinde, kişiye uzlaşmanın mahiyeti ve uzlaşmayı kabul veya reddetmesinin hukukî sonuçları anlatılır.

(6) Resmî mercilere beyan edilmiş olup da soruşturma dosyasında yer alan adreste bulunmama veya yurt dışında olma ya da başka bir nedenle mağdura, suçtan zarar görene, şüpheliye veya bunların kanunî temsilcisine ulaşılamaması halinde, uzlaştırma yoluna gidilmeksizin soruşturma sonuçlandırılır.

(7) Birden fazla kişinin mağduriyetine veya zarar görmesine sebebiyet veren bir suçtan dolayı uzlaştırma yoluna gidilebilmesi için, mağdur veya suçtan zarar görenlerin hepsinin uzlaşmayı kabul etmesi gerekir.

(8) Uzlaşma teklifinde bulunulması veya teklifin kabul edilmesi, soruşturma konusu suça ilişkin delillerin toplanmasına ve koruma tedbirlerinin uygulanmasına engel değildir.

(9) (Mülga: 24/11/2016-6763/34 md.)

(10) Bu Kanunda belirlenen hâkimin davaya bakamayacağı haller ile reddi sebepleri, uzlaştırmacı görevlendirilmesi ile ilgili olarak göz önünde bulundurulur.

(11) Görevlendirilen uzlaştırmacıya soruşturma dosyasında yer alan ve Cumhuriyet savcısınca uygun görülen belgelerin birer örneği verilir. Uzlaştırma bürosu uzlaştırmacıya, soruşturmanın gizliliği ilkesine uygun davranmakla yükümlü olduğunu hatırlatır.

(12) Uzlaştırmacı, dosya içindeki belgelerin birer örneği kendisine verildikten itibaren en geç otuz gün içinde uzlaştırma işlemlerini sonuçlandırır. Uzlaştırma bürosu bu süreyi her defasında yirmi günü geçmemek üzere en fazla iki kez daha uzatabilir.

(13) Uzlaştırma müzakereleri gizli olarak yürütülür. Uzlaştırma müzakerelerine şüpheli, mağdur, suçtan zarar gören, kanunî temsilci, müdafi ve vekil katılabilir. Şüpheli, mağdur veya suçtan zarar görenin kendisi veya kanunî temsilcisi ya da vekilinin müzakerelere katılmaktan imtina etmesi halinde, uzlaşmayı kabul etmemiş sayılır.

(14) Uzlaştırmacı, müzakereler sırasında izlenmesi gereken yöntemle ilgili olarak Cumhuriyet savcısıyla görüşebilir; Cumhuriyet savcısı, uzlaştırmacıya talimat verebilir.

(15) Uzlaşma müzakereleri sonunda uzlaştırmacı, bir rapor hazırlayarak kendisine verilen belge örnekleriyle birlikte uzlaştırma bürosuna verir. Uzlaşmanın gerçekleşmesi halinde, tarafların imzalarını da içeren raporda, ne suretle uzlaşıldığı ayrıntılı olarak açıklanır. (Ek cümle: 24/11/2016-6763/34 md.) Uzlaştırma bürosu soruşturma dosyasını, raporu ve varsa yazılı anlaşmayı Cumhuriyet savcısına gönderir.

(16) Uzlaşma teklifinin reddedilmesine rağmen, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar gören uzlaştıklarını gösteren belge ile en geç iddianamenin düzenlendiği tarihe kadar Cumhuriyet savcısına başvurarak uzlaştıklarını beyan edebilirler.

(17) Cumhuriyet savcısı, uzlaşmanın, tarafların özgür iradelerine dayandığını ve edimin hukuka uygun olduğunu belirlerse raporu veya belgeyi mühür ve imza altına alarak soruşturma dosyasında muhafaza eder.

(18) Uzlaştırmanın sonuçsuz kalması halinde tekrar uzlaştırma yoluna gidilemez.

(19) Uzlaşma sonucunda şüphelinin edimini def’aten yerine getirmesi halinde, hakkında kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilir. Edimin yerine getirilmesinin ileri tarihe bırakılması, takside bağlanması veya süreklilik arzetmesi halinde, 171 inci maddedeki şartlar aranmaksızın, şüpheli hakkında kamu davasının açılmasının ertelenmesi kararı verilir. Erteleme süresince zamanaşımı işlemez. Kamu davasının açılmasının ertelenmesi kararından sonra, uzlaşmanın gereklerinin yerine getirilmemesi halinde, 171 inci maddenin dördüncü fıkrasındaki şart aranmaksızın, kamu davası açılır. (…) Uzlaşmanın sağlanması halinde, uzlaşma anında tespit edilemeyen veya uzlaşmadan sonra ortaya çıkan zararlar hariç, soruşturma konusu suç nedeniyle tazminat davası açılamaz; açılmış olan davadan feragat edilmiş sayılır. Şüphelinin, edimini yerine getirmemesi halinde uzlaşma raporu veya belgesi, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 38 inci maddesinde yazılı ilam mahiyetini haiz belgelerden sayılır.

(20) Uzlaştırma müzakereleri sırasında yapılan açıklamalar, herhangi bir soruşturma ve kovuşturmada ya da davada delil olarak kullanılamaz.

(21) Şüpheli, mağdur veya suçtan zarar görenden birine ilk uzlaşma teklifinde bulunulduğu tarihten itibaren, uzlaştırma girişiminin sonuçsuz kaldığı ve en geç, uzlaştırmacının raporunu düzenleyerek uzlaştırma bürosuna verdiği tarihe kadar dava zamanaşımı ile kovuşturma koşulu olan dava süresi işlemez.

(22) (Değişik birinci cümle: 24/11/2016-6763/34 md.) Uzlaştırmacıya Adalet Bakanlığı tarafından belirlenen tarifeye göre ücret ödenir. Uzlaştırmacı ücreti ve diğer uzlaştırma giderleri, yargılama giderlerinden sayılır. Uzlaşmanın gerçekleşmesi halinde bu giderler Devlet Hazinesi tarafından karşılanır.

(23) Uzlaşma sonucunda verilecek kararlarla ilgili olarak bu Kanunda öngörülen kanun yollarına başvurulabilir.

(24) (Değişik: 24/11/2016-6763/34 md.) Her Cumhuriyet başsavcılığı bünyesinde uzlaştırma bürosu kurulur ve yeteri kadar Cumhuriyet savcısı ile personel görevlendirilir. Uzlaştırmacılar, hukuk fakültesi mezunlarının yer aldığı, Adalet Bakanlığı tarafından belirlenen uzlaştırmacı listelerinden görevlendirilir. Uzlaştırmacı, hazırladığı raporu, tutanakları ve varsa yazılı anlaşmayı büroya gönderir. Uzlaştırma süreci sonunda soruşturma dosyaları, uzlaştırma bürosunda görevli Cumhuriyet savcıları tarafından sonuçlandırılır.

(25) (Ek: 24/11/2016-6763/34 md.)Uzlaştırmacıların nitelikleri, eğitimi, sınavı, görev ve sorumlulukları, denetimi, eğitim verecek kişi, kurum ve kuruluşların nitelikleri ve denetimleri ile uzlaştırmacı sicili, uzlaştırmacılar ve eğitim kurumlarının listelerinin düzenlenmesi, Cumhuriyet başsavcılığı bünyesinde kurulan uzlaştırma bürolarının çalışma usul ve esasları, uzlaştırma teklifi ile müzakere usulü, uzlaştırma anlaşması ve raporda yer alacak konular ile uygulamaya dair diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar, Adalet Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.

Uzlaştırma Nedir?

Mevzuatımıza 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ile dahil olan uzlaştırma kurumu, belirli suçlar açısından meydana gelen cezai uyuşmazlığın yargı dışı yollarla çözülmesi ve uyuşmazlığın taraflarının uyuşmazlığın çözümüne etkili bir katılım sağlayarak sürece dahil edilmesi amaçlarına hizmet eden bir tür alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemidir. Uzlaştırma ile amaçlanan, uyuşmazlığın tarafları arasında bozulmuş olan sosyal adalet dengesini tarafların katılımı ile yeniden tesis etmektir.

Ceza hukukunda uzlaştırma; bir ceza soruşturması ya da kovuşturmasının tarafları olan şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar gören arasında bozulmuş olan sosyal adaletin, tarafların etkin katılımı ile yeniden tesisini sağlamaya hizmet etmektedir. Uzlaştırma süreci; Uzlaştırma Bürosunca görevlendirilecek tarafsız bir uzlaştırmacı eşliğinde, belirli ilkeler gözetilerek uyuşmazlığın taraflarının bir araya getirilmesini kapsayan önemli bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Taraflar özgür iradeleri ile müzakerelere katılmakta, uzlaştırma edimini belirlemektedirler. Dolayısıyla uzlaştırma kurumu ile taraflar hem uzun ve masraflı olan yargılama sürecine mecbur kalmamakta hem de sürece sunmuş oldukları etkin katılımları sebebiyle manevi olarak tatmin olmuş hissetmektedirler.

Hangi Suçlar Uzlaştırmaya Tabi?

Hangi suçların uzlaştırmaya tabi olduğu, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 253. maddesinde belirtilmiştir. CMK 253 uyarınca, uzlaşmaya tabi suçların güncel listesi şu şekildedir:

a) Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı suçlar ana kural olarak uzlaştırmaya tabidir.

b) Şikâyete bağlı olup olmadığına bakılmaksızın, Türk Ceza Kanununda yer alan;

  1. Kasten yaralama (üçüncü fıkra hariç, madde 86; madde 88),
  2. Taksirle yaralama (madde 89),
  3. Tehdit (madde 106, birinci fıkra),
  4. Konut dokunulmazlığının ihlali (madde 116),
  5. İş ve çalışma hürriyetinin ihlali (madde 117, birinci fıkra; madde 119, birinci fıkra (c) bendi),
  6. Hırsızlık (madde 141),
  7. Güveni kötüye kullanma (madde 155),
  8. Dolandırıcılık (madde 157),
  9. Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi (madde 165),
  10. Çocuğun kaçırılması ve alıkonulması (madde 234),
  11. Ticari sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi veya belgelerin açıklanması (dördüncü fıkra hariç, madde 239), suçları uzlaştırmaya tabidir.

c) Mağdurun veya suçtan zarar görenin gerçek veya özel hukuk tüzel kişisi olması koşuluyla, suça sürüklenen çocuklar bakımından ayrıca, üst sınırı üç yılı geçmeyen hapis veya adli para cezasını gerektiren suçlar uzlaştırmaya tabidir.

Dikkat edilmesi gereken değişiklikler!

Neredeyse her gün yeni bir mevzuat değişikliği yapılan ülkemizde hangi suçların uzlaştırmaya tabi olup hangilerinin uzlaştırmaya tabi olmadığını takip etmek biz hukukçular için dahi oldukça zor bir uğraştır. Halen pek çok maddenin uzlaştırma kapsamına alınması (TCK 158/1-f) gündemdedir. Hal böyle iken ilgili suçun uzlaştırmaya tabi olup olmadığını kontrol ederken ya en güncel kaynağı kontrol edin ya da uzman bir avukattan yardım alın.

Uzlaştırma Süreci — Adım Adım

Türk ceza hukuku mevzuatında öngörülen uzlaştırma süreci usulü aşağıdaki şekilde işlemektedir:

  1. Savcılık incelemesi: Dosya soruşturma evresindeyken, Cumhuriyet Başsavcılığı dosyada uzlaştırma için gereken usuli şartlarının sağlandığını düşünür ise dosyayı uzlaştırma bürosuna gönderir. 
  2. Uzlaştırmacı atanması: Cumhuriyet Başsavcılığı bünyesindeki uzlaştırma bürosu tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı (genellikle bir avukat), şüpheli ve müştekiye uzlaştırma teklifinde bulunur. 
  3. Tebligat usulü: Uzlaştırma teklifi açıklamalı ve usulüne uygun bir tebligat (PTT kanalıya) yahut istinabe yoluyla yapılabilir; telefonla teklif yapılamaz. Cezaevindeki taraf için SEGBİS kanalıyla uzlaştırma yapılması da mümkündür. Taraflara tebligat yapıldıktan sonra genellikle mevzuatta belirtilen süre içinde cevap beklenir. Tebliğden itibaren 7 gün içerisinde cevap vermeyen taraf, uzlaştırma teklifini reddetmiş sayılır.
  4. Görüşmeler: Uzlaştırma müzakereleri kural olarak gizlidir. Uzlaştırma müzakerelerine; taraflar, kanuni temsilciler, müdafi yahut vekil katılabilir. Müzakereler devam ederken uzlaştırmacının Cumhuriyet savcısıyla istişare edebilmesi mümkündür.
  5. Uzlaşma belgesi: Taraflar arasında anlaşma sağlanması durumunda uzlaştırmacı  tarafından yazılı bir uzlaşma belgesi düzenlenir. Cumhuriyet savcısı uzlaşmanın tarafların hür iradeleriyle sağlandığına ve uzlaşmanın hukuka uygun olduğuna kanaat getirirse dosyayı uzlaşma sağlandı şekilde kapatır ve taraflar için cezai süreç sona erer.

Uygulamada Sık Karşılaşılan Sorunlar & Pratik Çözümler

  1. Vekaletle hareket: Müştekinin vekili, şüphelinin ise müdafii aracılığıyla uzlaştırma teklifini kabul etmesi mümkündür. Ancak vekaletnamede, vekilin uzlaşma yetkisinin olduğu açıkça belirtilmek zorundadır.
  2. Birden çok mağdur: Birden fazla kişinin mağduriyetine veya zarar görmesine sebebiyet veren bir suçtan dolayı uzlaştırma yoluna gidilebilmesi için, mağdur veya suçtan zarar görenlerin hepsinin uzlaşmayı kabul etmesi gerekir.
  3. Teklifin reddi sonrası anlaşma: Uzlaşma teklifinin reddedilmesine rağmen, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar gören uzlaştıklarını gösteren belge ile en geç iddianamenin düzenlendiği tarihe kadar Cumhuriyet savcısına başvurarak uzlaştıklarını beyan edebilirler.
  4. Tebligat hataları: Uzlaştırma teklifinin açıklamalı tebligat yolu ile yapılmasında izlenecek usul ve esaslar 7201 sayılı Tebligat Kanununa, Tebligat Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmelik’e ve Elektronik Tebligat Yönetmeliği’ne  göre belirlenir. İlgili Kanun ve Yönetmelikler uyarınca kural olarak Türkiye sınırları içerisinde yapılacak olan tebligatlar Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü (PTT) tarafından yapılmaktadır. Bahsi geçen usule aykırı olarak yapılan tebligatlar, uzlaştırma sürecinin akıbetini sıkıntıya sokabilir.

Uzlaşmanın Hukuki Sonuçları

Soruşturma evresinde uzlaştırmanın hukuki sonuçları CMK’nın 253/19 ile CMUY’nin 20 ve 21. maddelerinde düzenleme altına alınmıştır. Anılan düzenlemeler uyarınca uzlaştırma, olumlu veya olumsuz sonuçlanmasına göre çeşitli hukuki sonuçlar doğurur. Uzlaştırma sürecinin sonucunda tarafların uzlaşmaları halinde şüpheli hakkında kovuşturmaya yer olmadığı kararı veya kamu davasının açılmasının ertelenmesi kararı verilir. Sürecin olumsuz sonuçlanması halinde ise şüpheli hakkında iddianame düzenlenerek muhakemeye devam olunur.

Uzlaştırma sürecinin olumlu sonuçlanması halinde kovuşturmaya yer olmadığına dair karar verilmesi için tarafların uzlaşmaları ve uzlaştırma ediminin defaten yerine getirilmesi gerekir, öte yandan tarafların edimsiz olarak uzlaşmaları halinde de şüpheli hakkında kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilecektir (CMK m. 253/19, CMUY m. 20/1). Uzlaştırma ediminin ifasının ileri tarihe bırakılması veya takside bağlanması ya da edimin süreklilik arz etmesi gibi hallerde ise şüpheli hakkında kamu davasının açılmasının ertelenmesi kararı verilir, bu halde edimin yerine getirilmesinin takibi uzlaştırma bürosu tarafından yapılır (CMK m. 253/19, CMUY m. 20/2). Kamu davasının açılmasının ertelenmesi kararı verildikten sonra edimin tamamen ifa edilmesi halinde şüpheli hakkında kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilirken, uzlaşmanın gereklerinin yerine getirilmemesi halinde ise şüpheli hakkında kamu davası açılır. Uzlaştırma sürecinin olumsuz sonuçlanması veya uzlaştırmanın sonuçsuz kalması hallerinde ise şüpheli hakkında iddianame düzenleneceği öngörülmüştür (CMUY m. 21).

Öte yandan uzlaştırmanın soruşturma ve kovuşturma evreleri açısından birtakım ortak sonuçları bulunmaktadır. Uzlaşmanın gerçekleşmesi durumunda şüpheli/sanık hakkında adli sicil ve arşiv kaydı oluşmaz, kesinleşmiş bir mahkumiyet hükmü söz konusu olmadığı için uzlaştırma konusu suç hakkında tekerrür hükümleri uygulanmaz, TCK’nın 54/4. maddesi saklı kalmak kaydıyla müsadere kararı verilemez, hakkında koşullu salıverilme kararı bulunuyorsa bu karar geri alınamaz, hakkında hapis cezasının ertelenmesi kararı bulunuyorsa bu karar düşmez. Bununla birlikte uzlaşmanın sağlanması halinde denetim süresi içerisinde bulunan şüpheli/sanık hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilebilecektir.

Uzlaşmanın sağlanması halinde, uzlaşma anında tespit edilemeyen veya uzlaşmadan sonra ortaya çıkan zararlar hariç, soruşturma konusu suç nedeniyle tazminat davası açılamaz; açılmış olan davadan feragat edilmiş sayılır. Şüphelinin, edimini yerine getirmemesi halinde uzlaşma raporu veya belgesi, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 38 inci maddesinde yazılı ilam mahiyetini haiz belgelerden sayılır.

Örnek Uzlaşma Teklifi

T.C.
[İL/İLÇE] CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞINA

Dosya No: [dosya no]
Konu: Uzlaşma Teklifi

Şüpheli: [Ad Soyad]
T.C. Kimlik No: [TCKN]
Adres: [Adres]

Mağdur: [Ad Soyad]
T.C. Kimlik No: [TCKN]
Adres: [Adres]

AÇIKLAMALAR:

Taraflar arasında doğan uyuşmazlık/zarar nedeniyle, taraflar arasında uzlaşma sağlanması amacıyla aşağıdaki hususlarda anlaşmaya varılmıştır:

a) Şüphelinin üstleneceği edim/bedel: [örnek: … TL maddi tazminat / malın iadesi / hizmet vs.]
b) Ödeme/edim şekli: [ör. nakit / banka havalesi / taksit (adet ve tutar belirtilmeli) / teslimat koşulları]
c) Süre: [ör. 30 (otuz) gün içinde ödeme/edim yerine getirilecektir]
d) Diğer şartlar: [ör. kefil, teminat, belge sunma, noter onayı vs.]

Taraflar, yukarıdaki şartlar çerçevesinde anlaştıklarını, bu anlaşmanın serbest iradeleriyle yapıldığını ve uzlaşma sağlanması hâlinde soruşturma/kovuşturma sonuçlarının bundan etkilenebileceğini kabul ve beyan ederler.

Taraflar, edimlerin belirtilen süre ve koşullarda yerine getirilmemesi hâlinde diğer tarafın yasal yollara başvurma hakkının saklı olduğunu kabul ederler.

Bu tutanak, tarafların özgür iradeleriyle düzenlenmiş olup, imza altına alınmıştır. Taraflar gerektiğinde bu tutanağı kanıt olarak kullanmayı kabul ederler.

İmzalar:

(Şüpheli / Vekili) (Mağdur / Vekili)

Adı Soyadı: […………………………..] Adı Soyadı: […………………………..]
Tarih: [GG/AA/YYYY] Tarih: [GG/AA/YYYY]
Yer: [İl / İlçe] Yer: [İl / İlçe]

Not: Bu örnek metin bilgilendirme amaçlıdır; somut olayın koşullarına göre avukatınızla birlikte düzenleyiniz.

Sık Sorulan Sorular (Kısa Cevaplar)

  • Uzlaştırma hangi suçlarda uygulanır?

CMK 253 uyarınca; Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı suçlar kural olarak uzlaştırmaya tabidir. Ek olarak TCK’ da yer alan; Kasten yaralama, Taksirle yaralama, Tehdit, Konut dokunulmazlığının ihlali, İş ve çalışma hürriyetinin ihlali, Hırsızlık, Güveni kötüye kullanma, Dolandırıcılık, Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi, Çocuğun kaçırılması ve alıkonulması, Ticari sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi veya belgelerin açıklanması suçları da uzlaştırmaya tabidir.

  • Uzlaştırma teklifi kim tarafından ve nasıl yapılır?

Soruşturma konusu suçun uzlaşmaya tâbi olması ve kamu davası açılması için yeterli şüphenin bulunması hâlinde, dosya uzlaştırma bürosuna gönderilir. Büro tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur. Uzlaştırmacı, uzlaşma teklifini açıklamalı tebligat veya istinabe yoluyla da yapabilir.

  • Uzlaşma sağlanırsa tazminat davası açılabilir mi? 

Hayır, Uzlaşmanın sağlanması halinde, uzlaşma anında tespit edilemeyen veya uzlaşmadan sonra ortaya çıkan zararlar hariç, soruşturma konusu suç nedeniyle tazminat davası açılamaz; açılmış olan davadan feragat edilmiş sayılır.

  • Uzlaştırma süreci gizli mi? 

Evet, CMK 253/13 uyarınca uzlaştırma müzakereleri gizli olarak yürütülür, Uzlaştırma müzakerelerine sadece; şüpheli, mağdur, suçtan zarar gören, kanunî temsilci, müdafi ve vekil katılabilir.

  • Avukatım uzlaştırma teklifini kabul edebilir mi?

Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliğinin 29/2. maddesi uyarınca avukatın uzlaştırma teklifini kabul edebilmesi için vekaletnamede kendisine tanınmış özel bir yetkiye sahip olması gerekmektedir.

Sonuç & Hukuki Danışmanlık

Uzlaştırma müessesesi, şikâyete bağlı suçlar ile CMK 253. sayılan suçlar kapsamında hem mağdur hem de şüpheli için hızlı, maliyetsiz, etkin ve pratik bir çözüm sunmaktadır. Ancak her olay kapsamında uzlaştırmanın uygulanabilirliği farklılık gösterir. Her somut olay özelinde ayrı bir değerlendirme şarttır. İster mağdur taraf olsun ister şüpheli taraf, her durumda ceza hukukumuzun bir muhatabı ise bir avukattan profesyonel yardım almanızı biz Başbuğ&Zanbak Hukuk Bürosu olarak şiddetle tavsiye ediyoruz.

 

YASAL UYARI: İşbu yazı ve internet sitesindeki diğer içerikler, avukatlık mevzuatına ve TBB Reklam Yasağı Yönetmeliğine uygun olacak şekilde hazırlanmıştır. Sadece bilgilendirme amaçlıdır, bu materyallere dayanılarak yapılacak hiçbir işlem için sorumluluk kabul edilmemektedir!